The mestizo-indian, the original-indian (the double-image of the indian in the 1938 Archaeological and Etnographic Exposition)

Authors

  • Gabriel Serrano Melo Universidad del Rosario

DOI:

https://doi.org/10.22380/2422118X.2271

Keywords:

images, mestizaje, origins, nation

Abstract

The celebration of the IV centenary of Bogotá’s foundation was accompanied by several social acts displaying a myriad of different self-representations of the Colombia’s national character. A prominent event was the Archaeological and Ethnographical Exposition, in which both objects and indigenous people themselves were exhibited. Both journalists and “amateur” etnologists or archaelogists forged a representation on what the indio meant for the past and the
present of the nation. This image was constituted of two overlapping images: the image of the indio-mestizo and the image of the indio-origen. This article suggests that 1938 was a breaking point in the story of this double-image: both origins and future; the best and the worst of the “national soul” was to be found in the representations evident in press of the not-quite-citizensyet indigenous people of Colombia. This article proposes a consideration to the history of an anthropological or etnological knowledge in Colombia through the analysis of this double-image

Downloads

Download data is not yet available.

References

Belting, Hans. “El lugar de las imágenes II: Un intento antropológico.” En Antropología de la imagen, 71–107. Buenos Aires: Katz, 2007.

Botero, Clara Isabel. “El surgimiento de museos arqueológicos y etnográficos: labora-torios de investigación y espacios para la visibilidad, divulgación y exhibición del patrimonio arqueológico y las sociedades indígenas.” En Arqueología y etnología en Colombia: la creación de una tradición científica, editado por Carl Henrik Langebaek y Clara Isabel Botero, 79–94. Bogotá: Ediciones Uniandes, 2009.

Botero, Clara Isabel. “La creación de una tradición científica en arqueología y la fundación de museos arqueológicos 1930-1945.” En El redescubrimiento del pasado prehispánico de Colombia: Viajeros, arqueólogos y coleccionistas 1820-1945, 225–70. Bogotá: Instituto Colombiano de Antropología e Historia, 2006.

Debray, Régis. “El nacimiento por la muerte.” En Vida y muerte de la imagen: Historia de la mirada en occidente, 19–40. Editorial Paidós, 1994.

Didi-Huberman, Georges. “La imagen-matriz: Historia del arte y genealogía de la semejanza.” En Ante el tiempo: Historia del arte y anacronismo de las imágenes, 101–36. Adriana Hidalgo editora, 2006.

Muñoz, Marcela Echeverri. “El Museo Arqueológico y Etnográfico de Colombia (1939-1948): La puesta en escena de la nacionalidad a través de la construcción del pasado indígena.” Revista de Estudios Sociales, 1999. http://www.redalyc.org/resumen.oa?id=81511264008.

Paz, Octavio. El arco y la lira: el poema, la revelación poética, poesía e historia. Fondo de Cultura Económica, 1972.

Perry, Jimena. “La exposición arqueológica y etnográfica de 1938 en Colombia: un primer intercambio cultural.” En Arqueología y etnología en Colombia: la creación de una tradición científica, editado por Carl Henrik Langebaek y Clara Isabel Botero, 79–94. Bogotá: Ediciones Uniandes, 2009.

Pineda Camacho, Roberto. “Cronistas contemporáneos. Historia de los Institutos Etnológicos de Colombia (1930-1952).” En Arqueología y etnología en Colombia: la creación de una tradición científica, editado por Carl Henrik Langebaek y Clara Isabel Botero, 113–72. Bogotá: Ediciones Uniandes, 2009.

Todorov, Tzvetan. La conquista de América: el problema del otro. Siglo XXI, 1987.

Fuentes

Hernández de Alba, Gregorio. Colombia: compendio arqueológico. Editorial Cromos, 1938.

El tiempo [Bogotá] 11 de febrero de 1938-21 de agosto de 1938.

El espectador. 17 de febrero de 1938. “La exposición de objetos indígenas será en Bogotá.”

El espectador. 19 de agosto de 1938. “La fiesta indígena en el teatro de Colón.” Ximénez. “3 estampas de músicos forasteros.”

Archivos

Biblioteca Luis Ángel Arango, Bogotá, Colombia (BLAA)

Archivo de Gregorio Hernández de Alba en la Biblioteca Luis Ángel Arango.

Published

2016-08-01

How to Cite

Serrano Melo, Gabriel. 2016. “The Mestizo-Indian, the Original-Indian (the Double-Image of the Indian in the 1938 Archaeological and Etnographic Exposition)”. Artificios. Revista Colombiana De Estudiantes De Historia, no. 5 (August):11-26. https://doi.org/10.22380/2422118X.2271.

Issue

Section

Artículos