Pre-Hispanic Sonorities of the Tumaco Culture, Approximation to the Use of Three-Dimensional and Sound Technologies in the Archaeological Material

Authors

  • Nelson Pinzón Universidade Federal de Sergipe. Aracaju, Brasil
  • Francisco Correa Universidad Nacional de Colombia, Bogotá, Colombia
  • Oscar Gallor Beleño Universidad Nacional de Colombia. Bogotá, Colombia
  • Diego Arenas Universidad Santo Tomas, Bogotá, Colombia

DOI:

https://doi.org/10.22380/26652773.2155

Keywords:

archoemusicology, aural sense, Tumaco culture

Abstract

The music on the prehistoric communities created a sensorial experience in ritual and quotidian activities, that shows the emotional importance of this cultural characteristic to these communities. The perception of different sounds on the environment and its possibility of imitate, create and transform news sonorities enables to establish a sensorial relation between humans and environment, in this case it’s sonority, to link the aural perception with a cultural creation of musical instruments. This work show 3d imagen and sounds of musical instruments of the Tumaco culture from the Pacific Colombian littoral, demonstrated a predominance of animal and human iconography, although sounds of high-pitched

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Francisco Correa, Universidad Nacional de Colombia, Bogotá, Colombia

Universidad Nacional de Colombia, Bogotá, Colombia

Oscar Gallor Beleño, Universidad Nacional de Colombia. Bogotá, Colombia

Universidad Nacional de Colombia. Bogotá, Colombia

Diego Arenas, Universidad Santo Tomas, Bogotá, Colombia

Universidad Santo Tomas, Bogotá, Colombia

References

Abel, J., John W. Rick, Patty P. Huang, Miriam A. Kolar, Julius O. Smith, John M. Chowning. 2008. “On the Acoustics of the Underground Galleries of Ancient Chavın de Huantar”. The Journal of the Acoustical Society of America 123 (5): 3605.

Bayer, Raymond. 1986. Historia de la estética. México D. F.: Fondo de Cultura Económica.

Bouchard, Jean François. 2003. “Estudio arqueológico del sitio El Morro: un puerto prehispánico en la costa del Pacífico norecuatorial (departamento de Nariño, Colombia)”. Revista Española de Antropología Americana, vol. Extraordinario:207-230.

Carrillo, A., A. Ruiz y M. Rubio. 2010. “Digitalización y visualización 3D de Cerámica Arqueológica”. VAR 1(2): 133-136.

Chaves, Álvaro. 1992. “Waunan”. En Geografía humana de Colombia. Región del Pacífico, tomo IX. Bogotá: Instituto Colombiano de Cultura Hispánica.

Demestisha, S., D. Skarlatos y S. Kiparassi. 2012. “An ‘Open’ Method for 3D Modelling and Mapping in Underwater Archaeological Sites”. International Journal of Heritage in the Digital Era 1: 1-24.

Forte, M., N. Dell’ Unto, J. Issavi, L. Onsurez y N. Lercari. 2012. “3D Archaeology at Çatalhöyük”. International Journal of Heritage in the Digital Era 1(3): 351-378.

Gudemus, M. y J. Catalano. 2009. “El cuerpo del sonido: flautas antropomorfas de tradición Bahía”. Revista Española de Antropología Americana 39 (1): 195-221.

Hamilakis, Yannis. 2013. Arqueología y los sentidos experiencia, memoria y afecto. Madrid: JAS Arqueología Editorial.

Herrera, A., J. Espitia, J. García y A. Morris. 2014. “Arqueomusicología de las trompetas de caracol andinas de concha y cerámica. Distribución, organología y acústica”. En El mundo florido. Arqueomusicología de las Américas, vol. 3, editado por Mathias Stockli y Mark Howell. Berlín: Ekho Verlag.

Hornbostel, Erich M. von y Curt Sachs. 1914. “Systematik der musikinstrumente: Ein versuch”. Zeitschirf für Ethnologie 45 (3): 3-90, 553-590.

Hortelano, Laura. 2013. “Arqueomusicología: bases para el estudio de los artefactos sonoros préhistóricos”, trabajo de investigación de tercer ciclo, Universitat de Valencia- Estudi General, España.

Hoskins, Janet. 2006. “Agency, Biography and Objects”. En Handbook of Material Culture, editado por Christopher Tilley, Webb Keane, Susanne Kuechler, Mike Rowlands y Patricia Spyer, 74-84. Sage Publications.

Howes, David. 2013. “The Social Life of the Senses”. Ars Vivendi Journal 3: 4-23.

King, S. y G. Sánchez. 2011. “Soundscapes of the Everyday in Ancient Oaxaca, Mexico”. Archaeologies: Journal of the World Archaeological Congress 7 (2): 387-422.

Lachioma, D. 2012. “Emissários do vento: um estudo dos tocadores de antaras representados na cerámica ritual mochica e nasca”, tesis de maestría, Museu de Arqeuología y Etnologia, Saõ Paulo.

— 2013. “O músico na iconografia da cerâmica ritual mochica do período médio: uma relação entre instrumentos sonoros e papéis sociais”. Revista do Museu de Arqueologia e Etnologia. https://www.researchgate.net/publication/266318000_O_musico_na_iconografia_da_ceramica_ritual_Mochica_do_Periodo_Medio_uma_relacao_entre_instrumentos_sonoros_e_papeis_sociais/references

Meggers, Betty. J. 1987. “El origen transpacífico de la cerámica Valdivia: una revaluación”. Boletín del Museo Chileno de Arte Precolombino 2: 9-31.

Miyara, Federico. 2006. Acústica y sistemas de so-nido. Rosario, Argentina: Universidad Nacional de Rosario.

Olsen, D. 2002. The Music of El Dorado. The Ethnomusicology of Ancient South American Cultures. Gainesville, Florida, Estados Unidos: University Florida Press.

Orton, Clive, Paul Tyers y Alan Vince. 1997. La cerámica en arqueología. Barcelona: Crítica.

Patias, P. 2006. Cultural Heritage Documentation. International Summer School “Digital Recording and 3D Modeling”. Aghios Nikolaos, Creta, Grecia.

Patiño, Diógenes. 2003. Tumaco prehispánico. Asentamiento, subsistencia e intercambio en la costa pacífica de Colombia. Popayán: Universidad del Cauca.

— 2016. “Tumaco-Tolita: cultura, arte y poder en la costa pacífica”. Último acceso: 29 de enero del 2018. https://www.academia.edu/22339290/tumaco-tolita_cultura_ar-te_y_poder_en_la_costa_pac%c3%8dfica_ar-queolog%c3%8da_de_colombia_2016.

Pinilla, Germán. 2009. Cosmografías musicales en culturas prehispánicas del suroccidente colombiano. Cali: Programa Editorial Universidad del Valle.

Pinzón, Nelson J. 2013. “Aproximación a la música en la cultura Tumaco-La Tolita. Revisión, descripción y análisis de instrumentos y representaciones musicales existentes en colecciones museográficas de Bogotá”, tesis de pregrado, Universidad Nacional de Colombia, Bogotá.

Renfrew, C. y P. Bahn. 2007. Arqueología, teoría, método y prácticas. Madrid: Ediciones Akal.

Synnott, Anthony. 2002. The Body Social. Londres: Routledge.

Taussig, M. 1993. Mimesis and Alterity. A Particular History of The Senses. Londres: Routledge.

Ugalde, María Fernanda. 2006. “Difusión en el periodo de desarrollo regional: algunos aspectos de la iconografía Tumaco-Tolita”. Boletín del Instituto Francés de Estudios Andinos 35 (3): 309-407.

Ulloa, Astrid. 1992. “Grupo indígena los embera”. En Geografía humana de Colombia. Región del Pacífico, tomo IX, 86-113. Bogotá: Instituto Colombiano de Cultura Hispánica.

Published

2019-04-25

How to Cite

Pinzón, Nelson, Francisco Correa, Oscar Gallor Beleño, and Diego Arenas. 2019. “Pre-Hispanic Sonorities of the Tumaco Culture, Approximation to the Use of Three-Dimensional and Sound Technologies in the Archaeological Material”. Arqueología Y Patrimonio 1 (1):45-62. https://doi.org/10.22380/26652773.2155.

Issue

Section

Artículos