Memory and graphic dissidences: narrations of a history with arts

Authors

  • Laura Paola Fajardo Leal Universidad Distrital Francisco José de Caldas

DOI:

https://doi.org/10.22380/2422118X.2108

Keywords:

history, graphics, artistic practices, memory

Abstract

In contrast to the traditional notion of History anchored to chronological thinking and the stylistic canons of art, some kind of visual micro-stories arise which, distant from the simple metaphors assumed in graphic creation, allow a subtextual reading of History as a scenario to dynamize memory and artistic practices. Thus, these visual micro-stories dialogue with the conceptions of past and their incidents in the present in order to break into those hegemonic discourses replicated from History in their monumental and antiquarian perspective.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Benjamin, Walter. La obra de arte en la época de su reproductibilidad técnica. México: Editorial Ítaca, 2003.

———.Tesis sobre la historia y otros fragmentos. Bogotá: Ediciones Desde Abajo, 2010.

Burke, Peter. “Obertura: la nueva historia, su pasado y su futuro”. En Formas de hacer historia, editado por Peter Burke [et al.]. Madrid: Alianza editorial, 2003.

Carranza, María. De Boyacá en los campos. (s.f.). Consultado el día 8 de agosto de 2019. https://www.lacoladerata.co/cultura/versos/maria-mercedes-carran-za-poemas/

Erll, Astrid. Memoria colectiva y culturas del recuerdo: estudio introductorio. Bogotá: Universidad de los Andes, 2012.

Eskorbuto. Nadie es inocente. (s.f.). Consultado el día 8 de agosto de 2019. https://www.letras.com/eskorbuto/848759/

Gaviria, Alejandra. Las calles también hablan. Memoria y espacio público. Bogotá: Centro de Memoria, Paz y Reconciliación, 2015.

Jelin, Elizabeth. ¿De qué hablamos cuando hablamos de memorias? En, Jelin, E. Los trabajos de la memoria. (2001). Consultado el día 8 de agosto de 2019. https://laasociacion.fi les.wordpress.com/2015/11/memoria-jelc3adn-1.pdf

Lyotard, Jean Francois. “Capítulo 6: pragmática del saber narrativo”. En La condición posmoderna. Madrid: Ediciones Cátedra, 1994.

Montoya, José. “Capítulo 1: entre huellas e íconos. Los palimpsestos estéticos citadinos”. En Pensamiento visual contemporáneo, editado por Margarita Monsalve, Cátedra de sede Marta Traba. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia, 2015.

Nietzsche, Friedrich. Segunda consideración intempestiva. Sobre la utilidad y los inconvenientes de la historia para la vida. Buenos Aires: Libros del Zorzal, 2006.

Puro Veneno. Antología de una revuelta gráfica. 42-43. Bogotá: La Valija de Fuego, 2019.Quintero, Juan. “¿Qué tan fuerte hay que gritar?” En, Puro Veneno. Antología de una revuelta gráfica. 42-43. Bogotá: La Valija de Fuego, 2019.

Quintero, Juan. “¿Qué tan fuerte hay que gritar?” En, Puro Veneno. Antología de una revuelta gráfica. 42-43. Bogotá: La Valija de Fuego, 2019.

Sharpe, Jim. “Capítulo 2: historia desde abajo”. En Formas de hacer historia, editado por Peter Burke [et al.]. Madrid: Alianza editorial, 2003.

Suárez, Sylvia y Roca, José. Transpolítico. Arte en Colombia 1992 – 2012. Bogotá: Lunwerg Editores, 2012.

Published

2021-07-26 — Updated on 2020-01-01

How to Cite

Fajardo Leal, Laura Paola. 2020. “Memory and Graphic Dissidences: Narrations of a History With Arts”. Artificios. Revista Colombiana De Estudiantes De Historia 15 (January):12-25. https://doi.org/10.22380/2422118X.2108.

Issue

Section

Artículos dossier