Royal collecting and mercater collecting in the Spain of Philip IV

Authors

  • Santiago Acosta Martínez Universidad Externado de Colombia

DOI:

https://doi.org/10.22380/2422118X.2111

Keywords:

collecting, intentionality, discourse, humanism

Abstract

From the history of art collecting in Spain, a comparative analysis is carried out between two recognized collections of the seventeenth century: the Cabinet of Curiosities of Cornelis Van Deer Geest (represented by Willem Van Haecht, painting analyzed by means of an iconographic and iconological analysis) and the collection of Felipe IV of the Alcazar of Madrid (embodied in the inventory of 1636 and complemented with the art treatise “Dialogues with Painting” by the artist Vicente Carducho, in force at the time), developing the debate about intentionality “inwards” or “outwards” of each type of collection, the discourses reproduced by them, and paying special attention to the historical, social and cultural factors that led to these differences. In the first part there is a brief State of the Art about the history of art collecting in Europe problematizing the concepts of “public” or “private” collection. Then, each case is then dealt with separately making the proposed comparisons.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Barbeito Díez, José Manuel. “Velázquez y la decoración escultórica del Alcázar”. Velázquez, esculturas para el Alcázar, Real Academia de Bellas Artes de San Fernando (2007).

Carducho, Vicente. Diálogos de la pintura. Madrid: Imprenta de Manuel Galiano, 1865.

Castán, Alberto y Delia Sagaste. Todo lo raro y hermoso. Las «cámaras de maravillas», pervivencia estética y museografía del modelo.

Checa Cremades, Fernando. “El Marqués del Carpio (1629-1687) y la pintura veneciana del Renacimiento. Negociaciones de Antonio Saurer”. Annales de Historia del Arte, 14, 193-211 (2004).

——— y Miguel Morán. El coleccionismo en España: de la cámara de maravillas a la galería de pinturas. Madrid: Ediciones Cátedra, 1985.

Díaz Padrón, Matías. “El Lienzo de Vertumno y Pomona de Rubens en el cuarto bajo de verano del Alcázar de Madrid”. Archivo Español de Arte, Vol. 73, No. 291, (2000). p. 268-277.

García Serrano, Federico. “La formación histórica del concepto de museo”. El museo imaginado, Base de datos y museo virtual de la pintura española fuera de España, Federico García Serrano. Madrid, 2000.

Gómez Gómez, Jorge. “La autoridad de Felipe IV a través del arte”. El universo simbólico del poder en el Siglo de Oro, Álvaro Baraibar y Mariela Insúa eds. (Nueva York/Pamplona: Instituto de Estudios Auriseculares/Servicio de publicaciones de la Universidad de Navarra, 2012).

Gutierez Pla, Coro. Coleccionismo extravagante: “monstruos”, “fenómenos”, “portentos” y sus imágenes en las cortes de la Edad Moderna. II Encuentro de jóvenes investigadores en Historia Moderna. Líneas recientes de investigación en Historia Moderna, Félix Labrador Arroyo ed. (Universidad Rey San Carlos: Ediciones Sinca, 2015) [783-801].

Leiva Martínez, Gloria y Ángel Rodríguez Rebollo. El inventario del Alcázar de Madrid de 1666. Felipe IV y su colección artística. Madrid: Ediciones Polifemo, 2016.

López Conde, Rubén. “Escenarios de poder: la monarquía hispánica y la recepción de embajadas exóticas en el siglo XVII”. Goya, No. 363 (2018).

Martínez Leiva, Gloria y Ángel Rodríguez Rebollo. Quadros y otras cosas que tiene Su Magestad en este Alcázar de Madrid. Año de 1636. Madrid: Fundación Universitaria Española, 2007.

Peterson, Charles. “The Five Senses in Willem II van Haecht’s Cabinet of Cornelis van Der Geest”. Intellectual History Review. 20:1 (2010): 103-121, https://doi.org/10.1080/17496971003638274

Museo del Prado, “Inventario del Alcázar de Madrid de 1636”, en: Inventarios reales: Real Museo (1834); Palacio de San Ildefonso (1814); Palacio del Real Sitio de Aranjuez (1818); Real Palacio de Madrid (1814), Vol. 12. Disponible en: https://www.museodelprado.es/aprende/biblioteca/biblioteca-digital/fondo/in-ventarios-reales-v12-real-museo-1834-palacio-de/3e5218fb-3639-432b-be13-9a7295423901

Pastor, Don Luis. Iconología o tratado de alegorías y emblemas, Tomo I. México: Imprenta económica, 1986.

Phillipe, Blom. El coleccionista apasionado, una historia íntima. Barcelona: Editorial Anagrama, 2001.

Portús, Javier. El concepto de Pintura Española: Historia de un problema. Madrid: Editorial Verbum, 2012.

Rodríguez Navarro, Lucía. “Reseña: El inventario del Alcázar de Madrid de 1666. Felipe IV y su colección artística”, En: Librosdelacorte.es, nº 13, año 8 (otoño-invierno 2016).

Rodríguez Rebollo, Ángel. “Felipe IV, Velázquez y el Alcázar de Madrid. Recapitulación y nuevas vías de estudio a través del coleccionismo regio”. Goya, No. 395, 2017.

Stoichita, Victor. La invención del cuadro. Arte, artífices y artificios en los orígenes de la pintura europea. Barcelona: Ediciones de Serbal, 2000.

Ureña Useda, Alfredo. “La pintura andaluza en el coleccionismo de los siglos XVII y XVIII”. Cuadernos de Arte e iconografía, no 13 (1998): 99-148.

Urquízar Herrera, Antonio. Coleccionismo y nobleza. Símbolos de distinción social en la Andalucía del renacimiento Madrid: Marcial Pons Historia, 2007.

Von Scholsser, Julius. Las cámaras artísticas y maravillosas del renacimiento tardío. Una contribución a la historia del coleccionismo. Madrid: Ediciones Akal, 1988.

Published

2020-01-01

How to Cite

Acosta Martínez, Santiago. 2020. “Royal Collecting and Mercater Collecting in the Spain of Philip IV”. Artificios. Revista Colombiana De Estudiantes De Historia 15 (January):65-84. https://doi.org/10.22380/2422118X.2111.

Issue

Section

Artículos dossier