On history of education: approaches and historiographical reflections on contemporary ways of research

Authors

  • Sharon Rojas Yacamán Universidad del Rosario

DOI:

https://doi.org/10.22380/2422118X.2260

Keywords:

educational history, pedagogical knowledge, genealogy, archeology

Abstract

This essay explores four books about the history of education written or reedited since 2012. The Introduction addresses a brief reference to the historiography of education in Colombia from the second half of the 20th century to the present. The body explores the convergence points and distances between the researches concerning themes and theoretical and methodological axes. Finally, a brief conclusion is drawn about the findings of this exercise. Throughout this historiographic balance it is argued that recent investigations are articulated in methodological terms through Michel Foucault’s genealogical and archaeological proposal.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Castro, José Orlando. “Historia de la educación y la pedagogía. Una mirada a la con-figuración de un campo del saber”. En Estados del Arte de la Investigación en Educación y Pedagogía en Colombia, (vol. I). Bogotá: ICFES Colciencias, Sociedad Colombiana de Pedagogía, 2001. Consultado el 23 de mayo de 2016, http://www.socolpe.org/data/public/libros/InvestigacionPedagogia/1-5Histo-ria%20Educaci%F3n-EstadodelArte.pdf

Cárdenas Forero, Óscar Leonardo. La preescolarización del niño en la escuela pública colombiana (1960 - 1990). Ibagué: Universidad del Tolima, 2014.

Guichot Reina, Virginia. “Historia de la educación: reflexiones sobre su objeto, ubicación epistemología, devenir histórico y tendencias actuales”. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos 2, no 1 (2006): 11-51. Consultado el día 23 de mayo de 2016, http://www.redalyc.org/pdf/1341/134116859002.pdf

Klaus Runge, Andrés. “Una epistemología histórica de la pedagogía: El trabajo deOlga Lucía Zuluaga”. Revista de Pedagogía 23, no. 68 (2001). Consultado el día 23 de mayo de 2016, http://www.scielo.org.ve/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S079897922002000300002&lng=es&nrm=iso&tlng=es

Martínez Boom, Alberto. Verdades y Mentiras sobre la escuela. Bogotá: Editorial Aula de Humanidades, 2015.

Ríos Beltrán, Rafael y Sáenz Obregón, Javier, ed. Saberes, sujetos y métodos de enseñanza: Reflexiones sobre la apropiación de la escuela nueva en Colombia. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia. Facultad de Ciencias Humanas. Centro de Estudios Sociales (CES); Universidad de Antioquia. Facultad de Educación, 2012.

Vargas Aldana, Claudia María. Los maestros en Bogotá. Sujetos políticos, sociales y de saber: 1945 - 1957. Bogotá: Pontificia Universidad Javeriana, 2014.

Zuluaga Garcés, Olga Lucía. Pedagogía e historia. La historicidad de la pedagogía. La enseñanza, un objeto de saber. Bogotá: Universidad de Antioquia, Siglo del Hombre Editores, 1999.

Published

2016-11-01

How to Cite

Rojas Yacamán, Sharon. 2016. “On History of Education: Approaches and Historiographical Reflections on Contemporary Ways of Research”. Artificios. Revista Colombiana De Estudiantes De Historia, no. 6 (November):28-51. https://doi.org/10.22380/2422118X.2260.

Issue

Section

Artículos