Territory as Victim. Political Ontology and the Laws for Victims of Indigenous and Afrodescendant Communities in Colombia

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22380/2539472X.118

Keywords:

territory, ontology, victims, indigenous people, Afro-colombian communities

Abstract

The Victims and Land Restitution Law for indigenous peoples includes the recognition of their territories as victims of the armed conflict in Colombia. Through the use of political ontology as an analytical framework, it is argued that such recognition is not limited to the protection and restitution of rights regarding collective property. Instead, the idea of territory as a victim encompasses a set of damages that extend beyond humans as the armed conflict has also affected the myriad of non-human beings that are an essential part of indigenous and Afro-Colombian territories. This paper explores some political, epistemological, and ontological consequences of such measure.

   

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Daniel Ruiz-Serna, McGill University (Canadá)

Candidato doctoral en Antropología de McGill University. Sus últimas publicaciones incluyen: "Los debates del giro ontológico en torno al naturalismo moderno" (2016), en Revista de Estudios Sociales 55: 193-204 y "Threads of Life and Death: A Photo Essay on Hunting and Fishing in Northwest Amazonia" (2015), en Visual Anthropology Review 31 (1): 73-86.

References

Auping, John. 2004. Introducción a El análisis económico de los derechos humanos, editado por Alejandro Guevara, Rodolfo de la Torre, Ignacio Llamas, Carlos Muñoz, Ricardo Solís y Ana María Tepichín, 1-5. Ciudad de México: Universidad Iberoamericana.

Basso, Keith. 1996. “Wisdom Sits in Places: Notes on a Western Apache Landscape”. En Senses of Place, editado por Steven Feld y Keith H. Basso, 53-90. Santa Fe: School of American Research Press.

Bessire, Lucas. 2014. Behold the Black Caiman. A Chronicle of Ayoreo Life. Chicago y Londres: The University of Chicago Press.

Bessire, Lucas y David Bond. 2014. “Ontological Anthropology and the Deferral of Critique”. American Ethnologist 41 (3): 440-456.

Blaser, Mario. 2009a. “Political Ontology”. Cultural Studies 23 (5): 873-896.

—. 2009b. “The Threat of the Yrmo: The Political Ontology of a Sustainable Hunting Program”. American Anthropologist 111 (1): 10-20.

—. 2012. “Ontology and Indigeneity: On the Political Ontology of Heterogeneous Assemblages”. Cultural Geographies 21 (1): 49-58.

DOI: 10.1177/1474474012462534.

—. 2013a. “Notes towards a Political Ontology of ‘Environmental’ Conflicts”. En Contested Ecologies: Nature and Knowledge, editado por Lesley Green, 13-27. Cape Town: HSRC Press.

—. 2013b. “Ontological Conflicts and the Stories of People in Spite of Europe”. Current Anthropology 54 (5): 547-568.

Bocarejo, Diana. 2011. “Dos paradojas del multiculturalismo colombiano: la espacialización de la diferencia indígena y su aislamiento político”. Revista Colombiana de Antropología 47(2): 97-121.

http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S0486-65252011000200005&lng=es&nrm=isoUniversitas.

—. 2015. Tipologías y topologías indígenas en el multiculturalismo colombiano. Bogotá: Instituto Colombiano de Antropología e Historia, Pontificia Universidad Javeriana y Universidad del Rosario.

Casey, Edward. 1996. “How to Get from Space to Place in a Fairly Short Stretch of Time”. En Senses of Place, editado por Steven Feld y Keith H. Basso, 13-52. Santa Fe: School of American Research Press.

Centro de Memoria Histórica (CMH). 2015. “Indígenas se reúnen en la Sierra Nevada por sus víctimas y la memoria”. Consultado el 8 de abril del 2015. http://www.centrodememoriahistorica.gov.co/noticias/noticias-cmh/indigenas-se-reunen-en-la-sierra-nevada-porsus-victimas-y-la-memoria.

Chaves, Margarita. 2011. Presentación de La multiculturalidad estatalizada y configuraciones de estado, editado por Margarita Chaves, 9-24. Bogotá: Instituto Colombiano de Antropología e Historia.

Comité Internacional de la Cruz Roja. 1977. “Protocolo II adicional a los Convenios de Ginebra de 1949 relativo a la protección de las víctimas de los conflictos armados sin carácter internacional”. https://www.icrc.org/spa/resources/documents/misc/protocolo-ii.htm#2.

Congreso de Colombia. 2011a. Decreto-Ley 4633. Por medio del cual se dictan medidas de asistencia, atención, reparación integral y de restitución de derechos territoriales a las víctimas pertenecientes a los pueblos y comunidades indígenas. Diario Oficial 48.278.

—. 2011b. Decreto-Ley 4365. Por medio del cual se dictan medidas de asistencia, atención, reparación integral y de restitución de tierras a las víctimas pertenecientes a comunidades negras, afrocolombianas, raizales y palenqueras. Diario Oficial 48.278.

Consultoría para los Derechos Humanos y el Desplazamiento (Codhes). 2013. “Reparación integral a pueblos y comunidades afrocolombianas. Decreto-Ley 4635 del 2011”.

Documentos Codhes, vol. 27. Bogotá: Consultoría para los Derechos Humanos y el Desplazamiento (Codhes).

Corte Constitucional. 2011. Sentencia T-129 del 2011. http://www.corteconstitucional.gov.co/relatoria/2011/t-129-11.htm.

De la Cadena, Marisol. 2010. “Indigenous Cosmopolitics in the Andes. Conceptual Reflections Beyond ‘Politics’”. Cultural Anthropology 25 (2): 334-370.

—. 2015. Earth Beings. Ecologies of Practice across Andean Worlds. Durham y Londres: Duke University Press.

Del Cairo, Carlos. 2011. “Las jerarquías étnicas y la retórica del multiculturalismo estatal en San José del Guaviare”. Revista Colombiana de Antropología 47 (2): 123-149. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=105021311006.

Descola, Philippe. 2006. “Beyond Nature and Culture. Radcliffe’s Brown Lecture in Social Anthropology 2005”. Proceedings of the British Academy 139: 37-155.

Escalón, Sebastián. 2014. “Palma africana: nuevos estándares y viejas trampas”. Plaza Pública. http://www.plazapublica.com.gt/content/palma-africana-nuevos-estandares-y-viejastrampas.

Escobar, Arturo. 2001. “Culture Sits in Places: Reflections on Globalism and Subaltern Strategies of Localization”. Political Geography 20: 139-174.

—. 2008. Territories of Difference. Place, Movements, Life, Redes. Durham y Londres: Duke University Press.

—. 2014. Sentipensar con la tierra. Nuevas lecturas sobre desarrollo, territorio y diferencia. Medellín: Ediciones Unaula.

—. 2015. “Territorios de diferencia: la ontología política de los ‘derechos al territorio’”. Cuadernos de Antropología Social 41: 25-38.

Franco, Vilma y Juan Restrepo. 2011. “Empresarios palmeros, poderes de facto y despojo de tierras en el Bajo Atrato”. En La economía de los paramilitares: redes de corrupción, negocios y política, editado por Mauricio Romero, 269-410. Bogotá: Corporación Nuevo Arco Iris.

Gudynas, Eduardo. 2009. “La ecología política del giro biocéntrico en la nueva Constitución de Ecuador”. Revista de Estudios Sociales 32: 34-47.

Handelman, Don. 2008. “Afterword: Returning to Cosmology-Thoughts on the Positioning of Belief”. Social Analysis 52 (1): 181-195.

Hirsch, Eric. 1995. “Landscape: Between Place and Space”. En The Anthropology of Landscape, editado por Eric Hirsh y Michael O’Hanlon, 1-30. Oxford: Clarendon Press.

Holbraad, Martin. 2008. “Definitive Evidence, from Cuban Gods”. Journal of the Royal Anthropological Institute 14 (1): 93-109.

—. 2010. “Ontology is Just another Word for Culture: Against the Motion (2)”. Critique of Anthropology 30 (2): 179-185.

Jaramillo, Pablo. 2014. Etnicidad y victimización. Bogotá: Ediciones Uniandes.

Jaramillo Sierra, Isabel. 2003. “Instrucciones para salir del discurso de los derechos.” En La crítica de los derechos, editado por Isabel Jaramillo Sierra, 11-42. Bogotá: Ediciones Uniandes, Instituto Pensar y Siglo del Hombre.

Kapferer, Bruce. (1988) 2012. Legends of People, Myths of State. Violence, Intolerance, and Political Culture in Sri Lanka and Australia. Washington: Smithsonian Institution Press.

Kenny, Michael. 1999. “A Place of Memory: The Interface between Individual and Collective History”. Comparative Studies in Society and History 41 (3): 420-437.

Kohn, Eduardo. 2013. How Forests Think: Towards an Anthropology beyond the Human. Berkeley: University of California Press.

—. 2015. “Anthropology of Ontologies”. Annual Review of Anthropology 44: 311-327.

Latour, Bruno. 1993. We Have Never Been Modern. Cambridge MA: Harvard University Press.

—. 2004. Politics of Nature: How to Bring the Sciences into Democracy. Cambridge MA: Harvard University Press.

—. 2008. Reensamblar lo social. Una introducción a la teoría del actor red. Buenos Aires: Manantial.

—. 2013. An Inquiry into Modes of Existence. An Anthropology of the Moderns. Cambridge (MA) y Londres: Harvard University Press.

Lefebvre, Henri. (1974) 2000. La production de l’espace. Chicago y París: Anthropos.

Lozano Acosta, Carlos. 2010. “El daño ambiental en los programas de reparación colectiva para comunidades indígenas y afrodescendientes afectadas por el conflicto armado en Colombia”. International Law: Revista Colombiana de Derecho Internacional 17 (1): 287-322.

Lynch, John. 2015. “The Role of Plantations of the African Palm (Elaeis guineensis Jacq.) in the Conservation of Snakes in Colombia”. Caldasia 37 (1): 169-182.

Merry, Sally Engle. 2006. Human Rights and Gender Violence: Translating International Law into Local Justice. Chicago: University of Chicago Press. Nadasdy, Paul. 2005. “Transcending the Debate over the Ecologically Noble Indian: Indigenous Peoples and Environmentalism”. Ethnohistory 52 (2): 291-331.

Nazarea, Virginia. 2006. “Local Knowledge and Memory in Biodiversity Conservation”. Annual Review of Anthropology 35: 317-335.

Ng’weno, Bettina. 2013. “¿Puede la etnicidad reemplazar lo racial? Afrocolombianos, indigenidad y el estado multicultural en Colombia”. Revista Colombiana de Antropología 49 (1): 71-104. http://www.redalyc.org/pdf/1050/105029052004.pdf.

Oslender, Ulrich. 2008. Comunidades negras y espacio en el Pacífico colombiano. Hacia un giro geográfico en el estudio de los movimientos sociales. Bogotá: Instituto Colombiano de Antropología e Historia, Universidad Colegio Mayor de Cundinamarca y Universidad del Cauca.

Povinelli, Elizabeth. 1995. “Do Rocks Listen? The Cultural Politics of Apprehending Australian Aboriginal Labor”. American Anthropologist 97 (3): 505-518.

Presidencia de la República. 2012. Decreto Ley de Víctimas Nº 4633 de 2011. Colección Cuadernos Legislación y Pueblos Indígenas de Colombia n.º 3. Bogotá: Imprenta Nacional de Colombia.

Ramos, Alcida. 2012. “The Politics of Perspectivism”. Annual Review of Anthropology 41: 481-494.

República de Colombia. 2016. Sentencia restitutiva de derechos territoriales 010. Juzgado Primero Civil del Circuito Especializado en Restitución de Tierras de Quibdó, 5 de abril.

Restrepo, Eduardo. 2002. “Políticas de la alteridad: etnización de ‘comunidad negra’ en el Pacífico sur colombiano”. Journal of Latin American Anhropology 7 (2): 34-59.

—. 2013. Etnización de la negridad: la invención de las ‘comunidades negras’ como grupo étnico en Colombia. Popayán: Universidad del Cauca.

Ruiz Serna, Daniel. En preparación. “When Forest Run Amok. Political Violence and Territory in the Bajo Atrato Region”. Tesis de doctorado, Departamento de Antropología, McGill University.

Ruiz Serna, Daniel y Carlos Del Cairo. 2016. “Los debates del giro ontológico en torno al naturalismo moderno”. Revista de Estudios Sociales 55: 193-204.

Stengers, Isabelle. 2005a. “An Ecology of Practices”. Cultural Studies Review 11 (1): 183-196.

—. 2005b. “The Cosmopolitical Proposal”. En Making Things Public, editado por Bruno Latour y Peter Weibel, 994-1003. Cambridge MA: MIT Press.

Tilley, Christopher. 1994. A Phenomenology of Landscape. Oxford y Providence: Berg.

Ulloa, Astrid. 2004. La construcción del nativo ecológico. Bogotá: Instituto Colombiano de Antropología e Historia.

Unesco. 1954. Convención para la Protección de los Bienes Culturales en Caso de Conflicto Armado y Reglamento para la Aplicación de la Convención 1954. La Haya.

Vargas, Jennifer. 2016. “Despojo de tierras paramilitar en Riosucio, Chocó”. En El despojo paramilitar y sus variaciones: quiénes, cómo, por qué, editado por Francisco Gutiérrez y Jennifer Vargas, 121-146. Bogotá: Universidad del Rosario.

Viveiros de Castro, Eduardo. 1998. “Cosmological Deixis and Amerindian Perspectivism”. Journal of the Royal Anthropological Institute 4 (3): 469-488.

—. 2004. “Perspectival Anthropology and the Method of Controlled Equivocation”. Tipití 2 (1): 3-22.

—. 2010. Metafísicas caníbales. Líneas de antropología postestructural. Buenos Aires: Katz.

Wade, Peter. 1996. “Identidad y etnicidad”. En Pacífico: ¿desarrollo o diversidad? Estado, capital y movimientos sociales en el Pacífico colombiano, editado por Arturo Escobar y Álvaro Pedrosa, 283-298. Bogotá: Cerec.

Williams, Raymond. 1977. Marxism and Literature. Oxford y Nueva York: Oxford University Press.

Published

2017-08-18

How to Cite

Ruiz-Serna, D. (2017). Territory as Victim. Political Ontology and the Laws for Victims of Indigenous and Afrodescendant Communities in Colombia. Revista Colombiana De Antropología, 53(2), 85–113. https://doi.org/10.22380/2539472X.118

Issue

Section

Artículos