Mortuary variability and health in La Jagua, Alto Magdalena, Colombia and its implications for the Recent period
DOI:
https://doi.org/10.22380/2539472X.2104Keywords:
Mortuary practices, health, La Jagua, Alto MagdalenaAbstract
In La Jagua, Garzón, Huila a pre-Hispanic cemetery was excavated with a predominance in the occupation of the Recent that can contribute to the discussion about social c hange a nd i ts influence on the living conditions of the pre-Hispanic population. Likewise, it serves to evaluate the hypotheses of the chroniclers a bout the existence of “barbarism, cannibalism and a state of permanent war” in indigenous contact societies (López, 1570/1970). To this end, a multivariate statistical analysis of 338 tombs corresponding to the Preceramic, Formative, Regional Classic in order to assess social variation in time and space. A s a result, there is spatial differentiation between the high terrace that concentrates most of the deep tombs of well and chamber with sumptuous objects, with the middle terrace whose tombs are simpler. Chronologically, the continuity of the tradition of the monticular tombs that cover the body with medium-sized boulders is appreciated since the Preceramic, very different from that recorded in San Agustín-Isnos. In the Recent, despite the greater social differentiation, there is no evidence of a large accumulation of goods or in health indicators, although it is by sex. Likewise, the analysis of the pattern of injuries does not corroboratethe existence of cannibalism or permanent war.
Downloads
References
Argüello, Pedro María. 2020. “Cambios en las prácticas funerarias prehispánicas en el altiplano cundiboyacense (centro de Colombia) desde el periodo Precerámico al Muisca Tardío. Un análisis exploratorio”. Boletín de Antropología 35 (60): 40-71. https://revistas.udea.edu.co/index.php/boletin/article/view/343519
Binford, Lewis R. 1971. “Mortuary practices: their study and their potential”. Memoirs of the Society for American Archaeology 25: 6-29. https://doi.org/10.1017/S0081130000002525
Blanco, Sonia. 2011. “La variabilidad fúnebre como expresión del cambio social en la población prehispánica del valle geográfico del río Cauca entre el 1200 a. C. y el 700 d. C.” Tesis de maestría, Departamento de Antropología, Universidad Nacional de Colombia, Bogotá. https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/10157
Blower, David. 2001. “Las múltiples facetas del Mullu: mucho más que una concha de Spondylus”. Arqueología del Área Intermedia 3: 25-52.
Boada, Ana M. 2000. “Variabilidad mortuoria y organización social prehispánica en el sur de la sabana de Bogotá”. En Sociedades complejas en la sabana de Bogotá, siglos VIII al XI d. C, editado por Braida Enciso y Monika Therrien, 24-58. Bogotá: Instituto Colombiano de Antropología e Historia.
Bray, Tamara L. 2001. “Skeumorphos, conchas de cerámica en los Andes septentrionales: ideología, emulación e intercambio a larga distancia”. Arqueología del Área Intermedia 3: 11-24.
Chapman, Richard. 2013. “Death, burial, and social representation”. En The Oxford handbook of the archaeology of death and burials, editado por Liv Nilsson Stutz y Sarah Tarlo, 122-144. Oxford: Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/oxfordhb/9780199569069.013.0004
Correal Urrego, Gonzalo. 1990. Aguazuque. Evidencias de cazadores, recolectores y plantadores en la altiplanicie de la cordillera Oriental. Bogotá: Fundación de Investigaciones Arqueológicas (FIAN) / Banco de la República. https://babel.banrepcultural.org/digital/collection/p17054coll5/id/0
Correcha Suárez, Heidy Margarita. 1991. “Reconocimiento arqueológico en el valle del río Suaza, inspección de La Jagua, municipio de Garzón-Huila”. Boletín de Arqueología de la FIAN 6 (3): 7-53. https://publicaciones.banrepcultural.org/index.php/fian/article/view/5432
Drennan Robert D. 1995. “Mortuary practices in the Alto Magdalena: the social context of the San Agustin culture”. En Tombs for the living: Andean mortuary practices: a symposium at Dumbarton Oaks 12th and 13th October 1991, 79-109. Washington: Dumbarton Oaks Research Library and Collection.
—. 2000. Las sociedades prehispánicas del Alto Magdalena. Bogotá: Instituto Colombiano de Antropología e Historia.
Drennan, Robert D., Víctor González y Carlos A. Sánchez. 2018. Patrones de asentamiento regional en el Alto Magdalena: la zona de San Agustín-Isnos. Pittsburgh; Bogotá: University of Pittsburgh, Center for Comparative Archaeology; Instituto Colombiano de Antropología e Historia; Universidad de los Andes.
Duque, Luis y Julio C. Cubillos. 1988. Arqueología de San Agustín, alto de Lavapatas. Bogotá: FIAN.
Duque Gómez, Luis. 1966. Exploraciones arqueológicas en San Agustín. Bogotá: Imprenta Nacional.
Duque Gómez, Luis y Julio César Cubillos. 1979. Arqueología de San Agustín. Alto de los Ídolos. Montículos y tumbas. Bogotá: FIAN.
Gamble, Lynn. H., Phillip L. Walker y Glenn S. Russell. 2001. “An integrative approach to mortuary analysis: social and symbolic dimension of Chumash burial practices”. American Antiquity 66 (2): 185-212. https://doi.org/10.2307/2694605
Hatch, Mallorie A. 2012. “Meaning and the bioarchaeology of captivity, sacrifice, and cannibalism. A case study from the Mississippian period at Larson, Illinois”. En The Bioarcheology of Violence, editado por Debra L. Martin, Ryan P. Harrod y Ventura R. Pérez, 201-225. Gainesville: University Press of Florida. https://doi.org/10.5744/florida/9780813041506.003.0011
Hernández, Patricia O. 2004. Demografía y antropología demográfica. Ciudad de México: INAH.
Langebaek, Carl Henrik, Alejandra Jaramillo Gonzales, Lucero Aristizábal, Marcela Bernal Arévalo, María Antonieta Corcione, Luisa Fernanda Mendoza, Luz Pérez, Freddy Rodríguez y Catalina Zorro. 2015. “Vivir y morir en Tibanica: reflexiones sobre el poder y el espacio en una aldea muisca tardía de la sabana de Bogotá”. Revista Colombiana de Antropología 51 (2): 173-207. https://doi.org/10.22380/2539472X18
Llanos, Héctor. 1993. Presencia de la cultura de San Agustín en la depresión cálida del valle del río Magdalena. Bogotá: FIAN.
—. 1995. Montículo funerario del Alto de Betania (Isnos). Territorialidad y espacio de los muertos en la cultura de San Agustín. Bogotá: FIAN; Instituto Colombiano de Antropología e Historia.
Llanos, Héctor y Anabela Durán. 1983. Asentamientos prehispánicos de Quinchana, San Agustín. Bogotá: FIAN.
Llanos, Héctor y Hernán Ordóñez. 1998. Viviendas y tumbas en los Altos de Lavaderos del valle del río Granadillos, San Agustín. Bogotá: FIAN.
López, Pero. (1570) 1970. Rutas de Indias a Buenos Aires y sublevaciones de Pizarro, Castilla y Hernández Girón 1540-1570. Transcrito y anotado por Juan Friede. Madrid: Talleres Gráficos Porrúa.
Márquez, Lourdes y Patricia O. Hernández, eds. 2006. Salud y sociedad en el México prehispánico y colonial. Ciudad de México: Conaculta; INAH.
Martínez, Alberto. 1995. “Exploración arqueológica en la desembocadura del río Páez al río Magdalena, Gigante, Huila”. Boletín de Arqueología 10 (2): 45-56. https://publicaciones.banrepcultural.org/index.php/fian/article/view/5488
Ordóñez, Hernán. 2010. “Prácticas funerarias como expresión del proceso de integración política en San Agustín, sur del Alto Magdalena. Periodo Formativo y Clásico Regional. Siglos X a. C. a IX d. C.”. Tesis de maestría, Departamento de Antropología, Universidad Nacional de Colombia, Bogotá. https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/6918
O’Shea, John M. 1985. Mortuary variability. An archaeological investigation. Londres: Academic Press.
Ospina, Diego de. 1628. Visitas a la villa de Timaná. Bogotá. Archivo General de la Nación, Sección Colonia, Fondo Visitas Tolima, t. 4, ff. 735-958.
Pechenkina Ekaterina A., Joseph A. Vradenburg, Robert A. Benfer Jr. y Julie F. Farnum. 2007. “Skeletal biology of the central Peruvian coast. Consequence of changing population density and progressive dependence on maize agriculture”. En Ancient health.
Skeletal indicators of agricultural and economic intensification, editado por MarkNathan Cohen y Gillian M. M. Crane-Kramer, 93-112. Gainesville: University Press of Florida.
Pradilla Helena. 2001. “Descripción y variabilidad en las prácticas funerarias del Cercado Grande de los Santuarios, Tunja, Boyacá”. En Los chibchas. Adaptación y diversidad en los Andes orientales de Colombia, editado por Juan V. Rodríguez, 165-206. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia; Colciencias.
Preuss, Konrad Th. (1931) 2013. Arte monumental prehistórico: excavaciones hechas en el Alto Magdalena y San Agustín (Colombia): comparación arqueológica con las manifestaciones artísticas de las civilizaciones americanas. Bogotá: Instituto Colombiano de Antropología e Historia.
Reichel-Dolmatoff, Gerardo. 1985. Los kogi. Una tribu de la Sierra Nevada de Santa Marta. T. 2. Colombia. Bogotá: Procultura.
—. 2005. Orfebrería y chamanismo. Bogotá: Banco de la República; Villegas Editores.
Rodríguez, José V., ed. 2007. Territorio ancestral, rituales funerarios y chamanismo en Palmira prehispánica, Valle del Cauca. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia.
Rodríguez, José V. En prensa. Tras las huellas de los chibchas de los Andes orientales de Colombia. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia.
Rodríguez, José V., Amparo Ariza, Gustavo Cabal y Ferney Caldón. 2016. Vida y muerte en el sur del Alto Magdalena. Bioarqueología y cambio social. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia; Emgesa.
Rodríguez, José V., Amparo Ariza, Ferney Caldón, Maryam Hernández, Luis Salamanca y Juan Vásquez. 2018. El Huila milenario. Paisajes, pueblos y culturas en el sur del Alto Magdalena. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia; Emgesa.
Rodríguez, José V. y Sonia Blanco. 2015. “Salud, ambiente y cambio social en el Valle del Cauca prehispánico”. Boletín de Antropología 30 (50): 33-54. https://revistas.udea.edu.co/index.php/boletin/article/view/25253
Rodríguez, José V., Arturo Cifuentes y Gustavo Cabal. 2012. Arqueología en el “valle de la Tristura”, sur del Alto Magdalena, Huila. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia; Emgesa.
Ruiz, Jorge A. 1994. Pautas funerarias en el proceso histórico de San Agustín. Neiva: Instituto Huilense de Cultura; Gobernación del Huila.
Sánchez, Carlos A. 2015. “Producción agrícola y organización política en las sociedades prehispánicas del Alto Magdalena”. Revista Colombiana de Antropología 51 (2): 209-240. https://revistas.icanh.gov.co/index.php/rca/article/view/218
Saxe, Arthur A. 1971. “Social dimensions of mortuary practices in a Mesolithic population from Wadi Halfa, Sudan”. En “Approaches to the social dimensions of mortuary practices”, editado por James A. Brown, número especial, Memoirs of the Society for American Archaeology 25: 39-57. https://www.jstor.org/stable/25146711
Shennan, Stephen. 1992. Arqueología cuantitativa. Barcelona: Editorial Crítica.
Shimada, Izumi, Ken-ichi Shinoda, Julie Farnum, Robert Corruccini y Hirokatsu Watanabe. 2004. “An integrated analysis of pre-hispanic mortuary practices: a middle Sicán case study”. Current Anthropology 45 (3): 369-402. https://opensiuc.lib.siu.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1007&context=anthro_pubs
Simón, Pedro. (1625) 1981. Noticias historiales de las conquistas de Tierra Firme en las Indias Occidentales. Bogotá: Biblioteca Banco Popular.
Steckel, Richard H., Clark S. Larsen, Paul W. Sciulli y Phillip L. Walker. 2006. Data collection codebook. Columbus, OH) The Ohio State University.
Tainter, John. 1977. “Modeling change in prehistoric social systems”. En For theory building in archaeology, editado por Lewis Robert Binford, 327-351. Nueva York: Academic Press.
Tiesler, Vera y Andrea Cucina. 2012. “Where are the warriors?”. En The bioarcheology of violence, editado por Debra L. Martin, Ryan P. Harrod y Ventura R. Pérez, 160-179. Gainesville: University Press of Florida.
Velandia, César. 2011. Iconografía funeraria en la cultura arqueológica de San Agustín-Colombia. Ibagué: Universidad del Tolima.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.