Culture to Consume? The Yagua Faced the Cultural Tourism in the Trapecio Amazónico

Authors

  • Lina Marcela Gallego Acevedo Instituto Colombiano de Bienestar Familiar Leticia, Amazonas

DOI:

https://doi.org/10.22380/2539472X.927

Keywords:

tourism, Amazon, ecotourism, cultural consumption, yagua, handicrafts

Abstract

In the Amazon, tourism promotes encounters between native indigenous people and Western tourists who staged their cultural difference in terms of juxtaposed polarities, mediated by economic transactions. From the recount of the insertion of the yagua community of La Libertad in the circuits of tourism, and the typical tourist setting, this article approaches the interactions between tourists and natives. In this scenario, tourists behave as consumers of the authenticity of indigenous life associated with the preservation of the Amazon, while indigenous peoples sell this representation to get the resources to be able to buy products and objects associated with tourists’ culture and society. Their relationship is mediated by discourses on regional development, tourism operators and a marginal but growing dependency of indigenous peoples on monetary resources

Downloads

Download data is not yet available.

References

Chaumeil, J-P. (1994). Los yagua. En F. Santos & F. Barclay (Eds.), Guía etnográfica de la Alta Amazonía (Vol. I, pp. 181-307). Quito: Flacso.
Coathup, D. (1999). Dominant Actors in International Tourism. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 11 (2/3), 69-72. Recuperado el 12 de octubre de 2006, de http://www. proquest.umi.com
Cohen, E. (1988). Authenticity and Commoditization in Tourism. Annals of Tourism Research, 15 (3), 371-386.
Cure, S. (2005). Cuidado te mochan la cabeza: circulación y construcción de un rumor en la frontera amazónica de Colombia, Perú y Brasil. Tesis de Maestría en Estudios Amazónicos no publicada, Universidad Nacional de Colombia, sede Amazonia, Leticia.
Fejos, P. (1943). Ethnography of the Yagua. New York: Viking Fund Publications in Anthropology. Gallego, L. M. (2004). El tejido de la vida, acercamiento etnográfico al tejido en chambira de la comunidad yagua La Libertad. Tesis de pregrado no publicada, Departamento de Antropología, Universidad de Antioquia, Medellín.
Greenwood, D. J. (1989). La cultura al peso: perspectiva antropológica del turismo en tanto proceso de mercantilización cultural. En V. Smith (Comp.), Anfitriones e invitados. Antropología del turismo (pp. 257-279). Madrid: Ediciones Endymio.
ICER. (2005). Informe de coyuntura económica regional, departamento de Amazonas. En la página web del Banco de la República de Colombia. Recuperado el 23 de abril de 2007, de http://www.banrep.gov.co/publicaciones/index.html
ICER. (2006). Informe de coyuntura económica regional, departamento de Amazonas. En la página web del Banco de la República de Colombia. Recuperado el 23 de abril de 2007, de http://www.banrep.gov.co/publicaciones/index.html
Monreal, P. (2002). El turismo como industria cultural. Hacia una nueva estrategia de desarrollo turístico en América Latina y el Caribe. Cuenca: Oficina Regional de Cultura para América Latina y el Caribe de la Unesco.
Mowforth, M. & Munt, I. (2003). Tourism and Sustainability. Development and New Tourism in the Third World (2a ed.). London: Routledge.
Núñez, T. (1989). Los estudios de turismo dentro de una perspectiva antropológica. En V. Smith (Comp.), Anfitriones e invitados. Antropología del turismo (pp. 397-419). Madrid: Ediciones Endymio.
Ochoa, G. (2008). Turismo y cadenas globales de mercancías en la Amazonia. En G. Ochoa (Ed.), Turismo en la Amazonia: entre el desarrollo convencional y las alternativas ambientales amigables (pp. 9-21). Bogotá: Editora Guadalupe Ltda.
Seiler-Baldiger, A. (1988). Yagua and Tukuna Hammocks: Female Dignity and Cultural Identity. Congreso Nacional de Americanistas (Vol. 3, pp. 282-292). Bogotá: Ediciones Uniandes.
Smith, V. (Comp.). (1989). Anfitriones e invitados. Antropología del turismo. Madrid: Ediciones Endymio.
Ulloa, A. (2004). La construcción del nativo ecológico. Complejidades, paradojas y dilemas de la relación entre los movimientos indígenas y el ambientalismo en Colombia. Bogotá: Instituto Colombiano de Antropología e Historia (icanh) y Colciencias.

Published

2011-08-20

How to Cite

Gallego Acevedo, L. M. . (2011). Culture to Consume? The Yagua Faced the Cultural Tourism in the Trapecio Amazónico. Revista Colombiana De Antropología, 47(1), 113–136. https://doi.org/10.22380/2539472X.927

Issue

Section

Cultural Industries, Audiences and Consumption