The Ritual Use of Yajé: Debates About Patrimonialization and Consumption

Authors

  • Alhena Caicedo Fernández Universidad Icesi

DOI:

https://doi.org/10.22380/2539472X.973

Keywords:

yajé, patrimonialization, indigenous traditional medicine

Abstract

During the last 15 years or so several cities in Colombia such as Bogotá, Medellín, Cali, and Pasto have witnessed the appearance and dissemination of ritual practices associated with the consumption of yajé, a psychotropic, traditionally used by several indigenous groups of the Amazon region. These practices summon people of different social classes, who accede to these spaces, with different purposes, predominantly therapeutic and spiritual. Offered under the label of “indigenous traditional medicine”, the ritual consumption of yajé is promoted as a legitimate practice, fruit of a shared cultural inheritance that should be recovered. This article discusses some issues around the question: Is it possible to think of the ritual use of yaje as patrimony?

Downloads

Download data is not yet available.

References

CAICEDO FERNÁNDEZ, A. (2007). Neochamanismos y modernidad. Lecturas sobre la emancipación. Revista Nómadas, 26, 114-147.

CORONIL, F. (1997). The magical state. Nature, money, and modernity in Venezuela. Chicago: Chicago University Press.

GARCÍA CANCLINI, N. (1982). Las culturas populares en el capitalismo. México: Editorial Nueva Imagen.

____________. (1990). Culturas híbridas. Estrategias para entrar y salir de la modernidad. México: Grijalbo.

GHASARIAN, C. (2002). Santé alternative et New Age à San Francisco. En R. Massé & J. Benoist (Dirs.). Convocations thérapeutiques du sacré (pp. 143-163). París: Éditions Karthala.

LABATE, B. C. (2004). A reinvenção do uso da ayahuasca nos centros urbanos. São Paulo: Editorial Mercado de Letras.

LANGDON, E. J. (2007). Shamans and shamanism: reflections on anthropological dilemmas of modernity. Revista Vibrant, 4(2), 27-48.

____________. (1991). Intheretnic processes affecting the survival of shamans: a comparative analysis. En Otra América en construcción (pp. 44-65). Bogotá: Universidad de Ámsterdam, ICAN.

LANGDON, E. J. & G. BAER (Eds). (1992). Portals of power: shamanism in South America. Albuquerque: University of New Mexico Press.

LUNA, L. E. (1986). Vegetalismo. Shamanism among the mestizo population of the Peruvian amazon. Estocolmo: Almquist and Wiksell International.

PINZÓN, C. R. SUÁREZ & GARAY G. (1997a). Las nuevas construcciones simbólicas en América Latina. Entre lo global y lo local. Bogotá: Equipo de Cultura y Salud ECSA.

____________. (1997b). Violencia, cuerpo y persona. Capitalismo, multisubjetividad y cultura popular. Bogotá: Equipo de Cultura y SaludECSA.

____________. (2005). Mundos en red. La cultura popular frente a los retos del siglo XXI. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia.

RAMOS, A. R. (2005). Pulp fictions del indigenismo. En A. Grimson, G. Lins & P. Seman (Comps.) La antropología brasileña contemporánea.

Contribuciones para un diálogo latinoamericano (pp. 357-390). Buenos Aires: Prometeo Libros.

RONDEROS, J. (2001). Neochamanismo urbano en los Andes colombianos. Aproximaciones a un caso. Manizales y el eje cafetero colombiano. Recuperado de: http://www.etnopsico.org/textos/main.htm

STAVENHAGEN, R. (2002). Los derechos indígenas. Algunos problemas conceptuales. En Carlos V. Zambrano (Ed.), Etnopolíticas y racismo. Conflictividad y desafíos interculturales en América Latina (pp. 151-172). Bogotá: Universidad Nacional de Colombia-UNIJUS.

TAUSSIG, M. (2001). Chamanismo, colonialismo y el hombre salvaje. Un estudio sobre el terror y la curación. Bogotá: Editorial Norma.

ULLOA, A. (2004). La construcción del nativo ecológico. Complejidades, paradojas y dilemas de la relación entre movimientos indígenas y el ambientalismo en Colombia. Bogotá: ICANH, Colciencias.

UNIÓN DE MÉDICOS INDÍGENAS YAGECEROS DE LA AMAZONIA COLOMBIANA, UMIYAC (2000). El pensamiento de los Mayores. Código de ética médica de los médicos yajeceros del piedemonte amazónico. Bogotá: Autor.

URIBE, C. A. (2002). El yajé como sistema emergente: discusiones y

controversias (Documentos Ceso 33). Bogotá: Departamento de Antropología, Universidad de los Andes.

VICKERS, W. (1989). Lo sionas y secoyas. Su adaptacion al ambiente amzónico. Quito: Abya-Yala.

WEISKOPF, J. (2002). Yajé. El nuevo purgatorio. Bogotá: Villegas Editores.

ZULUAGA, G. (1994). El aprendizaje de las plantas: En la senda de un

conocimiento olvidado. Etnobotánica medicinal. Bogotá: Seguros

Bolívar.

Published

2010-07-01

How to Cite

Caicedo Fernández, A. . (2010). The Ritual Use of Yajé: Debates About Patrimonialization and Consumption. Revista Colombiana De Antropología, 46(1), 63–86. https://doi.org/10.22380/2539472X.973

Issue

Section

Mercado, consumo y patrimonialización cultural en Colombia