Hermits and Potters: Towards a Discontinuous History of Pottery-Making in Candelaria Desert

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22380/2539472X.2559

Keywords:

Desierto de la Candelaria, agustinos recoletos, ermitaños, alfareros, cerámica, desechos, discontinuo

Abstract

This article seeks to contribute to the history of pottery-making in Colombia from a not so familiar point of view: the presence of hermits in the Candelaria Desert. Archaeology
and anthropology have focused mainly on pre-Hispanic ceramics and craft transformations. However, we know less about the exchanges and connections between Spain and the New World, and the role religious men played in ceramic technology during colonial times. Firing kilns and oral memory placing the XVI century monks as pioneers of pottery craft are telling of these encounters. Drawing on historical and ethnographic data about the hermits founding Candelaria Monastery and their relationships
to local pottery and peasant communities in Ráquira as well as archaeological reports, this text considers pottery and desechos (paths and shards) as traces into a discontinuous history of hermits and potters and their relations made of fractures in time and space.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alexander, Rani, ed. 2019. Technology and Tradition in Mesoamerica after the Spanish Invasion. Archaeological Perspectives. Albuquerque: University of New Mexico Press.

Aparicio-Erazo, Jorge-Luis. 2022. “Misión agustina y etnografía de la alteridad. Indígenas y negros del Pacífico sur de Colombia en la obra del sacerdote agustino Bernardo Meri- zalde, 1921”. HiSTOReLo. Revista de Historia Regional y Local 14 (29): 51-87. https://doi.org/10.15446/historelo.v14n29.93938

Argüello García, Pedro. 2021. Métodos para la caracterización de la cerámica arqueológica. Tunja: Editorial UPTC.

Arnold, Philip. 1991. Domestic Ceramic Production and Spatial Organization. A Mexican Case Study in Ethnoarchaeology. Cambridge: Cambridge University Press.

Ayape, Eugenio. 1935. Historia del Desierto de la Candelaria. Bogotá: Escuela Tipográfica Salesiana.

Benjamin, Walter. 1968. Illuminations: Essays and Reflections. Editado por Hannah Arendt. Nueva York: Schocken.

Broadbent, Sylvia. 1974. “Tradiciones cerámicas de las altiplanicies de Cundinamarca y Boyacá”. Revista Colombiana de Antropología 16: 223-248. https://doi.org/10.22380/2539472X.1533

Campo del Pozo, Fernando. 1989. “Fuentes de los ermitaños de San Agustín en el Nuevo Reino de Granada”. Archivo Agustiniano 73 (191): 257-276.

Castellanos, Daniela. 2004. Cultura material y organización espacial de la producción cerámica en Ráquira: un modelo etnoarqueológico. Bogotá: Fundación de Investigaciones Arqueológicas Nacionales, Banco de la República.

—. 2013. “Locations of Envy: An Ethnography of Aguabuena Potters”. Tesis de doctorado, Departamento de Antropología, Universidad de St. Andrews, Reino Unido.

—. 2020. “Caminar desechos: reflexiones desde las superficies de Aguabuena”. Boletín del Instituto Francés de Estudios Andinos 49 (1): 41-62. https://doi.org/10.4000/bifea.11554

—. 2021. “Revisiting Aguabuena Pottery-making Through Discontinuity”. Interdisciplinaria Archaeologica 12 (2): 281-295. http://dx.doi.org/10.24916/iansa.2021.2.13

Ciudad, Andrés y Marilyn Beaudry-Corbett. 2002. “Hornos de cerámica en Centroamérica: descubrimiento y contexto”. En XV Simposio de Investigaciones Arqueológicas en Guatemala, 560-577. Guatemala: Museo Nacional de Arqueología y Etnología.

Diez, Jesús. 1989. “La comunidad en la forma de vivir”. En Forma de vivir: los frailes agustinos descalzos de fray Luis de León. Edición y estudios, editado por Instituto de Espiritualidad Agustinos Recoletos, 177-249. Madrid: Avgvstinvs.

Duncan, Ronald. 1998. The Ceramics of Ráquira, Colombia: Gender, Work, and Economic Change. Florida: University Press of Florida.

Falchetti, Ana. 1975. Arqueología de Sutamarchán, Boyacá. Bogotá: Banco Popular.

Gamboa, Jorge Augusto. 2015. Los muiscas y su incorporación a la monarquía castellana en el siglo XVI: nuevas lecturas desde la nueva historia de la conquista. Diálogos en Patrimonio Cultural. Tunja: Universidad Pedagógica y Tecnológica.

Gnecco, Cristóbal y Carl Langebaek, eds. 2008. Contra la tiranía tipológica en arqueología: una visión desde Suramérica. Bogotá: Ediciones Uniandes, CESO.

Gómez, Ana María. 2005. Muiscas: representaciones, cartografías y etnopolíticas de la memoria. Bogotá: Pontificia Universidad Javeriana.

Gordillo, Gastón R. 2014. Rubble: The Afterlife of Destruction. Durham: Duke University Press. Instituto de Espiritualidad Agustinos Recoletos, ed. 1989. Forma de vivir: los frailes agustinos descalzos de fray Luis de León. Edición y estudios. Bogotá: Avgvstinvs.

Ladrón de Guevara, Sara. 1994. “Hornos cerámicos en Mesoamérica precolombina”. La Palabra y el Hombre 90: 141-159. https://cdigital.uv.mx/bitstream/handle/123456789/1224/199490P141.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Langebaek, Carl. 2008. “Dos teorías sobre el poder político entre los muiscas: un debate a favor del diálogo”. En Los muiscas en los siglos XVI y XVII: miradas desde la arqueología, la antropología y la historia, compilado por Jorge Gamboa, 64-93. Bogotá: Universidad de los Andes.

—. 2012. “Experiencias oníricas, el más allá y el purgatorio en la Nueva Granada: la demonización de las entrañas americanas y la conversión de los indios”. Boletín de Historia y Antigüedades 99 (855): 251-306. https://academiahistoria.org.co/bha-855/

—. 2019. Los muiscas: la historia milenaria de un pueblo chibcha. Bogotá: Debate.

Le Goff, Jacques. 1986. Lo maravilloso y lo cotidiano en el Occidente medieval. Barcelona: Gedisa.

Martínez Cuesta, Ángel. 1988. La Orden de los Agustinos Recoletos: evolución carismática. Madrid: Avgvstinvs.

Matute, Santiago. 1900. Los padres candelarios en Colombia o apuntes para la historia. Bogotá: Escuela Tipográfica Salesiana.

Mora de Jaramillo, Yolanda. 1974. Cerámica y ceramistas de Ráquira. Bogotá: Museo Arqueológico Casa del Marqués de San Jorge; Banco Popular.

Ome, Tatiana. 2006. De la ritualidad a la domesticidad en la cultura material: un análisis de los contextos significativos del tipo cerámico Guativita desgrasante tiestos entre losperiodos prehispánico, colonial y republicano (Santa Fe y Bogotá). Bogotá: Departamento de Antropología, CESO, Universidad de los Andes.

Orbell, John. 1995. Los herederos del cacique Suaya: historia colonial de Ráquira. Bogotá: Banco de la República.

Ovitt, George. 1986. “Manual Labor and Early Medieval Monasticism”. Viator. Medieval and Renaissance Studies 17: 1-18. https://doi.org/10.1484/J.VIATOR.2.301402

Páramo, Carlos, comp. 2018. Sal de la tierra: misiones y misioneros en Colombia, siglos XIX-XX. Bogotá: ICANH.

Patiño, José, ed. 2003. Agustinos recoletos 400 años: historia y evolución. Bogotá: Kimpres.

Plata, William Elvis. 2016. “Frailes y evangelización en el Nuevo Reino de Granada (s. XVI): vicisitudes de un proceso conflictivo y no muy exitoso”. Franciscanum 58 (165): 263-302. https://doi.org/10.21500/01201468.2190

Rappaport, Joanne. 2018. El mestizo evanescente: configuración de la diferencia en el Nuevo Reino de Granada. Traducción de Santiago Paredes Cisneros. Bogotá: Editorial Universidad del Rosario.

Roux, Valentine y Catherine Lara. 2016. “Why Potters Have Not Borrowed the Kiln?: Comparing Narratives of Indian and Ecuadorian Potters”. Americae 1: 21-35. https://hal.archives-ouvertes.fr/AMERICAE/hal-02045668

Rubial García, Antonio. 1995. “Tebaidas en el Paraíso. Los ermitaños de la Nueva España”. Historia Mexicana 44 (3): 355-383. https://historiamexicana.colmex.mx/index.php/RHM/article/view/2293

Schiffer, Michael. 1995. Behavioral Archaeology: First Principles. Utah: University of Utah Press.

Stark, Barbara. 1985. “Archaeological Identification of Pottery-Production Locations: Ethnoarchaeological and Archaeological Data in Mesoamerica”. En Decoding Prehistoric Ceramics, editado por Ben Nelson, 158-194. Carbondale: Southern Illinois University Press.

Therrien, Monika. 1991. “Basura arqueológica y tecnología cerámica: estudio de un basurero de taller cerámico en el resguardo colonial de Ráquira, Boyacá”. Tesis de pregrado, Departamento de Antropología, Universidad de los Andes, Colombia.

Therrien, Monika, Elena Uprimny, Jimena Loboguerrero, María Fernanda Salamanca, Felipe Gaitán y Marta Fandiño. 2002. Catálogo de cerámica colonial y republicana de la Nueva Granada: producción local y materiales foráneos (costa caribe, altiplano cundiboyacense, Colombia). Bogotá: Fundación de Investigaciones Arqueológicas Nacionales, Banco de la República.

Zambrano Rodríguez, José Andrés. 2003. “Reformación y fundaciones”. En Agustinos recoletos 400 años: historia y evolución, editado por José Patiño, 89-119. Bogotá: Kimpres.

Published

2024-05-01

How to Cite

Castellanos Montes, D. (2024). Hermits and Potters: Towards a Discontinuous History of Pottery-Making in Candelaria Desert. Revista Colombiana De Antropología, 60(2), e2559. https://doi.org/10.22380/2539472X.2559

Issue

Section

Artículos