Museums, Cultural Heritage and Patronage: The Conceptual Limits of the Funding of Memory Institutions in Colombia

Authors

  • William Alfonso López Rosas Universidad Nacional de Colombia

DOI:

https://doi.org/10.22380/2539472X.974

Keywords:

museums, cultural heritage, merchandising, patronage, sponsorship, art museum, history of museological practices in Colombia

Abstract

This paper presents a critical approach to the historical study of patronage and sponsorship in Colombia in the context of social construction processes of cultural heritage that museums star in. From the analysis of the controversy that the exhibition Moda Latinoamericana Barbie (Museum of Modern Art of Bogotá, 2003) raised in the artistic world, in the first decade of the century, this text presents, at the end, some assumptions that could guide historical research about the meaning of patrimonial processes, that have been institutionalized in all sectors of culture in Colombia in the last two decades. This is in the context of the emergence and consolidation of the “creative industries” or “cultural industries”.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BATELLI, P. (2003). Barbies en el MamBo. Recuperado de: http://esferapublica.org/portal/index.php?option=com_content&task=view&id=40&Itemid=2

BOURDIEU P. (1995) Las reglas del arte. Génesis y estructura del campo literario. Barcelona: Anagrama.

____________. (2001). Contrafuegos 2. Por un movimiento social europeo. Barcelona: Anagrama.

____________. (2007). Entrevista a Hans Haacke. Recuperado de: http://cceguatemala.blogspot.com/2007/11/pierre-bourdieu-entrevista-hanshaacke.html.

BOURDIEU, P. & DARBEL, A. (2003). Por amor al arte. Los museos europeos y su público. Barcelona-Buenos Aires-México: Paidós.

CALDERÓN, C. (2003) Barbies en el MamBo. Recuperado de: http://esferapublica.org/portal/index.php?option=com_content&task=view&id=40&Itemid=2.

COLLAZOS, O. (2003). Barbies en el MamBo. Recuperado de: http://esferapublica.org/portal/index.php?option=com_content&task=view&id=40&Itemid=2.

CONSEJO INTERNACIONAL DE MUSEOS, ICOM. (2004). Código de deontología del ICOM para los Museos. Recuperado de: http://icom.museum/codigo.html.

GARCÍA CANCLINI, N. (1990) Culturas híbridas. Estrategias para entrar y salir de la modernidad. México D. F: EDITORIAL???

GUTIÉRREZ GIRARDOT, R. (1989). Temas y problemas de una historia social de la literatura hispano-americana. Bogotá: Ediciones Cave Canem.

KLEIN, N. (2002). No logo. El poder de las marcas. Buenos Aires: Paidós.

LÓPEZ ROSAS, W. A. (2003). Barbies en el MamBo. En Esfera Pública. Disponible en: http://esferapublica.org/portal/index.php?option=com_content&task=view&id=40&Itemid=2 [Consulta: 5 de febrero de 2009].

____________. (2008). Las apuestas de la formación profesional museológica en Colombia: retos y perspectivas. Manuscrito sin publicar. Bogotá, Maestría en Museología y Gestión del Patrimonio, Universidad Nacional de Colombia.

MELO, J. O. (2001). Economía, cultura y mecenazgo. En VV. AA. Economía y cultura: La tercera cara de la moneda. Bogotá: Convenio Andrés Bello.

MORENO, A. (2003). Barbies en el MamBo. Recuperado de: http://esferapublica.org/portal/index.php?option=com_content&task=view&id=40&Itemid=2.

MUSEO DE ARTE MODERNO DE BOGOTÁ. (2003) Talleres Barbies / Visitas guiadas y talleres. Recuperado de: http://esferapublica.org/portal/index.php?option=com_content&task=view&id=40&Itemid=2

OSPINA, L. (2007). ¿Y Serrano? ¡Ahí! (Diatriba). Recuperado de: http://esferapublica.org/portal/index.php?Itemid=79&id=539&option=com_content&task=view

RED NACIONAL DE MUSEOS (2008). Política Nacional de Museos. Documento Base (Versión 2.0). Recuperado de: http://190.25.232.137/documentos/12_2_2008_11_05_37_AM_POL%C3%8DTICA%20NACIONAL%20DE%20MUSEOS%20V181108%20B&N.pdf

RIVIÈRE, G. H. (1993). La museología. Curso de museología/Textos y testimonios. Madrid: Akal.

ROSAS MANTECÓN, A. (1999). Museografía monumental y mitificación del mundo prehispánico: la apropiación del patrimonio mexica dentro y fuera del Museo del Templo Mayor. En G. Sunkel (Coord.). El consumo cultural en América Latina: construcción teórica y líneas de investigación. Bogotá: Convenio Andrés Bello.

SÁNCHEZ GÓMEZ, G. & WILLS OBREGÓN, M. E. (Comps.). (1999). Museo, memoria y nación. Misión de los museos nacionales para los ciudadanos del futuro. Bogotá: Museo Nacional de Colombia-Ministerio de Cultura.

SEMANA. (2003). Barbies en el MamBo. Recuperado de: http://esferapublica.org/portal/index.php?option=com_content&task=view&id=40&Itemid=2

TERRA.COM. (2003). Barbies en el MamBo. Recuperado de: http://esferapublica.org/portal/index.php?option=com_content&task=view&id=40&Itemid=2

URREGO, M. Á. (2002). Intelectuales, Estado y nación. De la Guerra de los Mil Días a la Constitución de 1991. Bogotá: Universidad CentralDIUC-Siglo del Hombre Editores. DOI: https://doi.org/10.4000/books.sdh.262

VAUGHAN, C. (2003). Barbies en el MamBo. Recuperado de: http://esferapublica.org/portal/index.php?option=com_content&task=view&id=40&Itemid=2

VILLAMARÍN, P. (2003). Barbies en el MamBo. Recuperado de: http://esferapublica.org/portal/index.php?option=com_content&task=view&id=40&Itemid=2

ZEA, G. (2003). Barbies en el MamBo. Recuperado de: http://esferapublica.org/portal/index.php?option=com_content&task=view&id=40&Itemid=2

Published

2010-07-01

How to Cite

López Rosas , W. A. . (2010). Museums, Cultural Heritage and Patronage: The Conceptual Limits of the Funding of Memory Institutions in Colombia. Revista Colombiana De Antropología, 46(1), 87–114. https://doi.org/10.22380/2539472X.974

Issue

Section

Mercado, consumo y patrimonialización cultural en Colombia