"Let's stop with the albums" or the worst way to keep the deconstruction in a shell

Authors

  • Bruno Mazzoldi

DOI:

https://doi.org/10.22380/2539472X.1335

Keywords:

.

Abstract

The book Family Album. Our Own Image, by Armando Silva assembles a series of photographs taken from Colombian family albums of Bogota, Medellin, Santa Marta, and the area of Jackson Heights in New York City, and conducts a deconstructive analysis. The author formulates critical observations around Silva 's move from his album of family portraits to the textual practices of Jacques Derrida. The ideological wrappings that are implicit in Silva 's analysis and the utilization of Derrida´ s name in his discourse are examined.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bartra, Roger. 1997. El salvaje artificial. Universidad Nacional Autónoma de México-Era. México.

Botero, J. J. C. 1998. "Derrida y la cuasi-deconstrucción de la Fenomenología". En Ideas y valores. 106: 67-95. Abril. Departamento de Filosofía de la Universidad Nacional de Colombia. Bogotá.

Chaves, Margarita. 1998. "Identidad y representación entre indígenas y colonos de la amazonia colombiana". En Marí aLucía Sotomayor (Editora). Modernidad, identidad y desarrollo. Construcción de sociedad y re-creación cultural en contextos de modernización: 273-286. lean-Ministerio de Cultura-Colciencias. Bogotá.

De Carvalho, José Jorge. 1995. "O Mutus Líber e a tradigáoal química". En Mutus Líber - O livro mudo da alquimia -Un estudo da simbología alquímica nas imagens do MutusLíber. incluindo reprodugáo integral das pranchas de La Rochelle. 1677:11-32. Attar. Sao Paulo.

Derrida, Jacques. 1987. "Lettre a un ami japonais". En Jacques Derrida. Psyché - lnventions de l'autre: 387-393. Galilée. París.

-. 1967. De la grammatologie. De Minuit. París. Traducción de áscar del Barco, Conrado Ceretti y Ricardo Postchart. Siglo XXI. México. 1971.

-. 1972. Positions - Entretiens avec H. Ronse, f. Kristeva, j.-L. Houdebine y G. Scarpetta. De Minuit. París. Traducción de M. Arranz. Pre-Textos. Valencia. 1977.

-. 1997. Adieu a Emmanuel Lévinas. Galilée. París.

-. 1996. "Foi et savoir - Les deux sources de la 'religion'aux limites de la simple raison". En Maurizio Ferraris, HansGeorg Gadamer y otros, La religion - Séminaire de Caprisous la direction de J. Derrida et Gianni Vattimo {28 février- 1er mars 1994): 9-86. Seuil. París.

-. 1997. "Question d'étranger: vénue de l'étranger -Quatrieme séance (le 10 janvier 1996)". En Anne Dufourmantelle y J. Derrida. De l'hospitalité: 11-69. Calmann-Lévy. París.

-. 1976. L'archéologie du frivole. Denoel/Gonthier. París. (Galilée. 1973).

-. 1974. Glas. Galilée. París. Traducción de John P. Leavey Jr. y Richard Rand. Universidad de Nebraska. Lincoln y Londres. 1986.

-. 1998. "Un ver a soie - Points de vue piqués sur l'autrevoile". En Hélene Cixous y J. D. Voiles - Accompagné de sixdessins d'Ernest Pignon-Ernest: 23-85. Galilée. París.

-. 1985. "Lecture de Droit de regards". Marie-FrangoisePlissart y J. Derrida. Droit de regards: 1-XXXVI. De Minuit.n París.

-. 1987. Feu la cendre. Des Femmes. París.

-. 1991. "Circonfession". En Geoffrey Bennington y J.Derrida. Jacques Derrida: 7-292. Le Seuil. París.

-. 1972. "La pharmacie de Platon". En Jacques Derrida .La dissémination: 69-197. Le Seuil. París. (Te] Que]. 1968). Traducción de José Martín Arancibia. Fundamentos. Caracas Madrid. 1975: 92-260. Traducción de Barbara Johnson. Universidad de Chicago. Chicago y Londres. 1981.

-. 1992. "Ja ou le faux-bond". En Jacques Derrida. Pointsde suspension - Entretiens choisis et présentés par Elisabeth Weber: 37-81. Galilée. París. (Digraphe. 1977). Traducciónde Cristina de Peretti. En Suplementos Anthropos – Jacques Derrida (Pres. y sel. de P. Peñalver Gómez). Nº 13. marzo de 1989: 104-122.

-. 1992. '"Il n'y a pas Je narcisisme' (autobiophotographies)”. En Jacques Derrida. Points de suspension - Entretiens choisiset présentés par Elisabeth Weber: 209-228. Galilée. París. 1992 (France-Culture. 1986).

-. 1996. Échographies - de la télévision (Entretiens filmésavec Bernard Stiegler). Galilée. París.

-. 1995. Mal d'archive - Une impressión freudienne. Galilée. París. Traducción de Eric Prenowitz. Universidad de Chicago. Chicago y Londres. 1996. Paco Vidarte. Trotta. Madrid. 1997.

ldra Rabba Kadisha. En Sepher Ha-Zohar. Tomo Vº: 331-381. Traducción de Jean de Pauly. Maisonneuve et Larose. París.1975 (Leroux. 1905).

Joyce, James. 1973. Ulysses. Penguin. Harmondsworth. (París.1922).

Leavey, John P. JR. 1986. '"This (then) will not have been a book ....' ". En J. P. Leave y Jr. y Gregory Ulmer. Glassary: 22-129. Universidad de Nebraska. Lincoln y Londres.

Lévinas, Emmanuel. 1993. Dieu, la mort et le temps. Grasset. París. (Sorbona. 1975-6). Traducción de María Luisa Rodríguez Tapia. Cátedra. Madrid. 1994.

Lilla, Mark. "The Politics of Jacques Derrida". En The New York Review. 25 de junio de 1998: 36-41.

Lowe M., Sarah. 1998. "Fijar la forma: las inmutables still lifes de Tina Modotti". Traducción de Maria Pia Cedolini. EnTina Modotti - Catálogo de la exposición de la Biblioteca Luis-Ángel Arango (Curadoría de Gianni Pignat) - junio -agosto de 1998: 9-18. Banco de la República. Bogotá. (Biblioteca dell' Immagine. 1992).

Mazzoldi, Bruno. 1989-1990. "Saber ex pectare". En Falsas riendas. 4: 38-49. Bogotá.

Mitchell, W. J. T. 1986. Iconology - Image, Text, Ideology. Universidad de Chicago. Chicago y Londres.

Peñalver Gómez, Patricio. 1985. "J. Derrida: la clausura del saber". En Jacques Derrida. La voz y el fenómeno: 5-34. Traducción de P. Peñalver G. Pre-Textos. Valencia.

Piñera, Virgilio. 1956. "El álbum". En V. P. Cuentos fríos: 49-69. Losada. Buenos Aires.

Rabelais. 1966. Le Tiers Livre. Gallimard. París.

Ramírez Lamus, Sergio. 1999. "Anatomía del estatus según la prensa semanal y otros rumores - Alegorías colombianas de la jactancia al grunge". Informe de año sabático para la Escuela de Comunicación Social. Universidad del Valle. Cali. Manuscrito.

Restrepo, José Alejandro. "Fragmentos de un video amoroso". En 6º Salón de Arte Universitario Jorge Tadeo Lozano -Octubre 29 a noviembre B de 1996 - Catálogo: 10-16.

Silva, Armando. 1998. Álbum de familia. La imagen de nosotros mismos. Norma. Bogotá.

Sotomayor Miletti, Aurea María. 1997. "To be Just in the Threshold of Memory: The Founding Violence of the Victim in Diamela Eltit's Lumpérica and Ariel Dorfman's Death and the Maiden". En Nómada. 03: 23-29. Junio. San Juan de Puerto Rico.

Taussig, Michael. 1987. Shamanism, Colonialism and the Wild Man -A Study in Terror and Healing. Universidad de Chicago. Chicago y Londres. DOI: https://doi.org/10.7208/chicago/9780226790114.001.0001

Ulmer, Gregory L. 1986. "Sounding the Unconscious". En JohnP. Leavey Jr. y G. Ulmer. Glassary: 23-185. Universidad de Nebraska. Lincoln y Londres.

Young, James E. 1998. "The Holocaust as Vicarious Past: Art Spiegelman's Maus and the Afterimages of History". En Critical Inquiry. Vol 2 (3): 666-699. Chicago. DOI: https://doi.org/10.1086/448890

Published

1998-01-01

How to Cite

Mazzoldi, B. . (1998). "Let’s stop with the albums" or the worst way to keep the deconstruction in a shell. Revista Colombiana De Antropología, 34, 206–241. https://doi.org/10.22380/2539472X.1335