Colombian Broadcasting through some Newspapers and Magazines, 1928-1950

Authors

  • Catalina Castrillón Gallego Universidad Nacional de Colombia, sede Medellín

DOI:

https://doi.org/10.22380/2539472X.928

Keywords:

mass media, radio broadcasting, audience

Abstract

The article focuses on the relations established between the print media and radio broadcasting during the first half of the 20th century in Colombia, and their impact in shaping a radial audience. I consider the print media as an important factor in the process of introducing radio broadcasting in the country, because in the early years of radio the newspapers and magazines became the vehicle that made possible their expansion to a wider audience. Later on, the newspapers and magazines focus in the radio as a profitable industry; and its pages expressed discussions about program criteria that determined the course of its operation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Albert, P. & Tudesq, A-J. (2001). Historia de la radio y la televisión (2ª ed. en español). México: Fondo de Cultura Económica.
Arnheim, R. (1980). Estética radiofónica. Barcelona: Gustavo Gili.
Barrera, J. (1929). El país y el radio. Chapinero, 35, s. p.
Briggs, A. & Burke, P. (2002). De Gutemberg a Internet. Una historia social de los medios de comunicación. Madrid: Taurus.
Castellanos, N. (2001a). La civilización del iletrado. El proyecto ilustrado de la radiodifusión en Colombia, 1929-1940. En J. I. Bonilla & G. Patiño (Eds.), Comunicación y política. Viejos conflictos, nuevos desafíos (pp. 327-347). Bogotá: ceja.
Castellanos, N. (2001b). La radio colombiana, una historia de amor y de olvido. Signo y Pensamiento, 39, 15-23.
Castellanos, N. (2006). Radionovela, sentimiento y modernidad en Colombia, 1950-1970. Ponencia presentada en las Jornadas Andinas de Literatura Latinoamericana (jalla), 14 al 18 de agosto, Bogotá: Pontificia Universidad Javeriana, Universidad Nacional de Colombia, Universidad de los Andes.
Cortés Polanía, J. (2004). La música nacional popular colombiana en la Colección Mundo al Día (1924-1938). Bogotá: Universidad Nacional de Colombia.
Fritzsche, P. (2008). Berlín 1900. Prensa, lectores y vida moderna. Buenos Aires: Siglo xxi.
Gutiérrez, E. (2006). Rasgos del goce en Bogotá: episodios para una historia de la comunicación desde la vida cotidiana. En Entre miedos y goces. Comunicación, vida pública y ciudadanías (pp. 55-86). Bogotá: Editorial de la Pontificia Universidad Javeriana.
Kriger, C. (2009). Cine y peronismo. El Estado en escena. Buenos Aires: Siglo xxi.
López de la Roche, F. (2004). Los estudios de comunicación y la historia política. En. C. A. Ayala (Ed.), La historia política hoy. Sus métodos y las ciencias sociales (pp. 33-55). Bogotá: Universidad Nacional de Colombia, Facultad de Ciencias Humanas.
Martín-Barbero, J. & Rey, G. (1999). Los ejercicios del ver. Hegemonía audiovisual y ficción televisiva. Barcelona: Gedisa.
Martín-Barbero, J. (2003). De los medios a las mediaciones. Comunicación, cultura y hegemonía. Bogotá: Convenio Andrés Bello.
Monsiváis, C. (2000). Aires de familia. Cultura y sociedad en América Latina. Barcelona: Anagrama.
Páramo, C. (2003). La consagración de la casa: raza, cultura y nación en la primera década de la Radiodifusora Nacional. Medios y nación. Historia de los medios de comunicación en Colombia, VII Cátedra Anual de Historia “Ernesto Restrepo Tirado” (pp. 318-337). Bogotá: Ministerio de Cultura, Museo Nacional de Colombia y Convenio Andrés Bello.
Pareja, R. (1984). Historia de la radio en Colombia, 1929-1980. Bogotá: Servicio Colombiano de Comunicación Social.
Pérez A. & Castellanos, N. (1998). La radio del tercer milenio. Caracol 50 años. Bogotá: Caracol.
Sarlo, B. (2004). La imaginación técnica. Sueños modernos de la cultura argentina. Buenos Aires: Nueva Visión.
Silva, R. (2005). Ondas nacionales, la política cultural de la República Liberal y la Radiodifusora Nacional de Colombia. En República Liberal, intelectuales y cultura popular (pp. 59-86). Medellín: La Carreta.
Storey, J. (2002). Teoría cultural y cultura popular. Barcelona: Octaedro y eub.
Téllez B. (1974). Cincuenta años de radiodifusión en Colombia. Medellín: Bedout.
Vallejo M. (2006). A plomo herido. Una crónica del periodismo en Colombia (1880-1980). Bogotá: Planeta.
Vizcaíno, M. (2002). La hjn: precursora de la radio colombiana y soporte en la construcción del Estado-nación. Bogotá: Universidad del Rosario.

Published

2011-08-20

How to Cite

Castrillón Gallego, C. (2011). Colombian Broadcasting through some Newspapers and Magazines, 1928-1950. Revista Colombiana De Antropología, 47(1), 137–154. https://doi.org/10.22380/2539472X.928

Issue

Section

Cultural Industries, Audiences and Consumption